Pernille Wold Kaspersen jobber i PR og kommunikasjonsbyrået Storm Communications AS. Selv mener hun at hennes engasjement i BISO og den erfaringen hun opparbeidet seg underveis i studietiden var avgjørende for å lande denne jobben.
Pernille studerte Digital kommunikasjon og markedsføring på Handelshøyskolen BI i Oslo fra 2019-2022. I løpet av studietiden var hun vært aktiv i studentforeningen og i 2022 ble hun tildelt hedersprisen Ridder av Nydalen/Knight of Nydalen for hennes engasjement i BISO Oslo. BISO-historien hennes begynte likevel som medlem i en ny-etablert stabsfunksjon i 2019.
– Jeg husker svært godt den første rekrutteringsdagen jeg deltok på. Jeg hadde fått råd om å gå ut av komfortsonen, og det skulle vise seg at det var akkurat der jeg passet best.
Hun forteller at hun kom på skolen og så et hav av muligheter, men ble grepet av å kunne være med på å forme den nye stabsfunksjonen som skulle drive utvikling av kontakten mot næringslivet. Denne stabsfunksjonen er i dag kjent som BISO Business Connect.
PROAKTIVITET GIR ANSVAR
Fra tidlig av stilte hun spørsmål til ulike rutiner i BISO, og etterhvert fikk hun noen tips fra sin leder til å se hvordan hun selv kunne påvirke og utvikle organisasjonen. Det ga henne blod på tann, og plutselig ble BISO en verden hvor hun kunne utforske og utvikle seg.
– Det fine med å bli med i noe i BISO er at du ikke skal trenge å ha erfaring, studentforeningen er der for at du skal få erfaring, sier Pernille.
Hun forteller at man får mulighet til å ta mer ansvar hvis du bare tør å være proaktiv. Pernille begynte som medlem i BISO Business Connect, men har siden vært både leder for den samme stabsfunksjonen, markedsansvarlig for BISO Oslo (Head of Business Relations), og ansvarlig for å lage strategier for BISO sin merkevare på alle campuser i stillingen som Director of Marketing and PR.
ET NETTVERK AV VERDI
Pernille sier at hun har funnet drømmejobben, og at det er takket være engasjementet hennes i studentforeningen.
– Jeg deltok på en av karrieredagene til BISO og hørte på et foredrag med konserndirektøren i XXL. Etter foredraget tok jeg mot til meg og gikk bort for å snakke med gjestene. Der kom jeg i prat med kommunikasjonsdirektøren som førte til at vi litt senere møttes for en hyggelig kaffeprat, forteller Pernille.
Det viste seg at det ikke var noen stillinger ledig hos XXL, men kommunikasjonsdirektøren skulle huske på navnet hennes til en annen gang. Og det gjorde han. Et år senere anbefalte han Pernille til lederen for Storm Communications AS.
– Jeg fikk en direktemelding fra Storm på LinkedIn og ble spurt om å jeg var interessert i å ta en kaffe. Selvfølgelig var jeg det! Jeg fikk et utrolig godt inntrykk av arbeidet deres, folkene som jobbet der og kulturen de hadde i byrået.
Hun forteller at hun aldri hadde et vanlig intervju, men at hun etter noen kaffesamtaler ble invitert til å delta i en episode av podkasten de produserer sammen med eier av selskapet, Petter Stordalen.
– Det var virkelig drømmearbeidsplassen. Jeg jobber i dag med mange kunder, akkurat som da jeg var markedsansvarlig i BISO, og jeg får brukt masse av den faglige kompetansen jeg opparbeidet meg gjennom studie.
Pernille sier at det er stas med jobb, men at hun savner tiden sin i BISO. Hun røper at hun ofte benytter sjansen til å gå innom BISO-land på vei hjem fra jobb.
– Noe av det som gleder meg mest når jeg går innom BI er å se det samholdet som oppstår når så mange som jobber for et felles mål.